Ahilik Kültürü ile Millî Üretim Hareketi Çalıştayı, MÜSİAD ev sahipliğinde, MÜSİAD Genel Başkanı Mahmut Asmalı, İstanbul Millî Eğitim Müdürü Levent Yazıcı ve Eğitime Destek Platformu İstanbul Şube Başkanı Seçkin Turan’ın katılımıyla düzenlendi. Programda değerlendirmelerde bulunan Başkan Asmalı, Ahilik kültürünün önemine dikkat çekerek MÜSİAD’ın bu alandaki çalışmalarını paylaştı.
Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) ev sahipliğinde Ahilik Kültürü ile Millî Üretim Hareketi Çalıştayı gerçekleştirildi. MÜSİAD Genel Başkanı Mahmut Asmalı, İstanbul Millî Eğitim Müdürü Levent Yazıcı ve Eğitime Destek Platformu İstanbul Şube Başkanı Seçkin Turan’ın katıldığı etkinlikte, Ahilik kültürünün iş dünyasındaki yansımalarına ilişkin değerlendirmeler ele alındı. Programda konuşan Başkan Asmalı, İstanbul Millî Eğitim Müdürlüğü, Eğitime Destek Platformu ve MÜSİAD arasında imzalanan protokole atıf yaparak, “Gençlerimizin Ahilik kültürü içerisinde, millî bir anlayışla yetişmesine katkı sağlamayı ve iş dünyasının aradığı meslek erbabı, ahlaklı gençlerin yetiştirilmesine destek olmayı arzu ediyoruz.” dedi.
Ahilik kültürünün, hem esnaflar arasında hem de esnaf ile vatandaşlar arasında önemli bir uzlaşma mekanizması kurduğunu vurgulayan Asmalı, “Ahilik müessesesi; iş dünyasının yatay ve dikey boyutlarındaki tüm kesimlerini kuşatan; kişisel, kurumsal, toplumsal ve evrensel düzeydeki kazanç ve kayıpları aynı eksende ele alan bir ekosistem inşa ediyor.” değerlendirmesinde bulundu.
Asmalı sözlerine şöyle devam etti:
“Ekonomik ve ticari hayatın daha katma değerli bir yapıya evrilmesinde önemli bir misyon üstlenen Ahilik vizyonu; dürüst ve ilkeli ticarete zemin hazırlarken toplumsal sistemi ve ahlakı da geliştiriyor. Ahilik, ticaretin ve esnaflığın adil ve sürdürülebilir biçimde ilerlemesine yön veriyor. Tarihsel gelişime baktığımızda Ahiliğin; Orta Asya’dan Anadolu’ya göç eden Türkmenler arasındaki sanatkârlara iş bulmak, yerli Bizans sanatkârlarıyla rekabet edebilmek, üretimi ihtiyaca göre ayarlamak ve kaliteyi korumak gibi bir misyona sahip olduğu görülüyor. Sanatkârlarda sanat ahlâkını yerleştirmek, halkı ekonomik olarak bağımsız kılmak ve ihtiyaç sahiplerine her alanda yardımcı olmak, Ahilik kültürünün en önemli bileşenleri arasında yer alıyor. Toplumumuzun geçmişten bugüne taşıdığı kültürel ve manevi değerlerle beslenerek ortak bir iş ahlakı ve işletme modeli oluşturulmasının önünü açıyor.”
Asmalı, MÜSİAD olarak İstanbul Millî Eğitim Müdürlüğü ve Eğitime Destek Platformu ile imzalanan iş birliği protokolünü önemsediklerini belirterek, “Gençlerimizin Ahilik kültürü içerisinde, millî bir anlayışla yetişmesine katkı sağlamayı ve iş dünyasının aradığı meslek erbabı, ahlaklı gençlerin yetiştirilmesine destek olmayı arzu ediyoruz.” dedi.
Sözlerini şöyle sürdürdü:
“Mesleki eğitimde yapılan değişikliklerle işveren ve çalışanların lehine düzenlemeler hayata geçirildi; devlet, işverenin yükünü üstlendi. Türkiye’de 256 OSB bulunuyor; 2021 sonunda tüm OSB’lerde mesleki eğitim merkezleri kuruldu. İşletmede usta öğretici varsa 40 çırak alınabilecek. Bu yatırımlarla usta–çırak ilişkisinin güçlendirilmesi, ekonomide daha büyük katma değer sağlayacak. Mayıs 2022’de mesleki eğitim merkezlerinde öğrenci sayısının 500 bine ulaşması öngörülüyor. MÜSİAD’ın İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü ve Eğitime Destek Platformu ile imzaladığı Ahilik Kültürü ile Millî Üretim Hareketi İş Birliği Protokolü, iş piyasasının ihtiyaç duyduğu nitelikli insan gücünün oluşturulmasına yönelik teknoloji, donanım, insan kaynağı, Ar-Ge ve üretim odaklı konular ile Ahilik çalışmalarının çok boyutlu değerlendirilmesini sağlayacak. Protokol; okullardaki eğitim–öğretim programlarının Ahilik kültürünü kapsayacak şekilde güncellenmesini, Ahilik müfredatının ve eğitim materyallerinin hazırlanarak bakanlığa sunulmasını içeriyor. Bu kapsamda öğretmen ve öğrencilere Ahilik kültürünün tanıtılmasına yönelik eğitimler düzenlenecek.”
Programda söz alan İstanbul Millî Eğitim Müdürü Levent Yazıcı, Ahilik kültürü ile güçlendirilen eğitim süreçlerinin başlı başına önemli bir kazanım olacağını belirterek, “Sektörle bütünleştirilmiş yeni bir bakış açısıyla mesleki eğitimde bütüncül bir yapı kurmayı, okullarımızla topyekûn bir değişimi hedefliyoruz. Çerçeve öğretim programlarının güncellenmesi ve eğitim materyallerinin hazırlanması sürecinin çıktıları, güçlü yarınlarımız açısından çok kıymetli olacaktır.” dedi.
Kurumlar arası iş birliğinin önemine dikkat çeken Eğitime Destek Platformu İstanbul Şube Başkanı Seçkin Turan ise, “Ahilik kültürüyle şekillendirilmiş müfredat hazırlıkları, eğitim içeriklerinin geliştirilmesi ve staj imkânlarının oluşturulması kritik önemdedir. Protokol, sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikli insan gücünü yetiştirmeye ve teknik eğitime yönelik mesleki faaliyet ile projelere büyük katkı sağlayacaktır.” ifadelerini kullandı.